søndag den 27. juli 2008

En god uge i "flyderen!"

Hyggeligt selskab med gode venner, daglange drift i pontonbådene og rigeligt med gode fisk på tørt. - Jo, uge 28 i Norske Rena og Glomma, vil lagre sig i den del af hukommelsen der rummer de gode minder!

Fiskefeber
Aftalerne er indgået og færgebilletterne bestilt. Det er fredag og gøremålene på jobbet er afsluttet. Der skal pakkes vil til den næste uges fiskeri i Norge.
Aftalen lyder på, at jeg skal hente Ivar Thordal og at vi efterfølgende skal handle ind inden færgen i Frederikshavn.
Er i god tid fremme ved færgen, hvor vi beslutter at strække benene med en tur på området. Oplevede her gennem hegnet til Flådestationens mole et par ”græssende” multer der dog befandt sig på forbudt område.
Elge i lygternes skær!
Vi ankom til Göteborg lidt før midnat. Forud ventede den og søvndyssende tur - godt vi kan skiftes til at køre så der blev mulighed for en blunder på højre sæde.
Vågnede ved at Ivar bremsede ned tids nok til at se en megastor elgtyr, der netop havde krydset vejen. Ikke rart at få sådan en kammerat på skødet!
Torvet i Rene
Som aftalt er vi ved Rena lidt før klokken ti lørdag formiddag. Nu skal der købes fiskekort og handles lidt ind. Skal også se om sportsforretningen har fået noget spændende ligesom der skal sikres lidt lkæsestof i form af fiskeblade og grejkataloger.
Inden længe møder vi planmæssigt Ole Jakobsen og Thomas Sams, der var ankommen til ”vildmanden” Bjarne Fries lejr den foregående aften. Inden længe er vi også godt placeret i campen!
Nu skal der fiskes!
Vi besluttede at køre til ”Hængebroen” for lidt opstrøms fiskeri. Bjarne Fries benyttede sig forståeligt nok af kørelejligheden til at medbringe pontonbåden og tage den lange tur på ca. 20 km gennem for os uudforsket strømmende Rena vand.
Inden bådene skulle pakkes ud ønskede vi lige at se og mærke vandet. Jeg valgte derfor, sammen med Thomas, at satse på at affiske den østlige bred, der passer godt til venstrehånds kast. Ivar og Ole valgte den modsatte.
På trods af høj sol og temperaturer viste enkelte fisk sig helt tæt på bredden. Det var en klækning af BWO’ere, der åbenbart fristede.
Desværre var vinden frisket op og blæste direkte mod os. Thomas lagde ud, men kunne ikke få fluen placeret rigtigt som følge af den stride modvind.
Det blev nu min tur måtte snige mig, og senere kæmpe fluen op mod vinden for at få den præsenteret for en flot Rena ørred på omkring 47 cm.
Så kom vi i vandet!
Efter en lur og lidt kød til maven søsatte jeg pontonbåden for at sejle opstrøms, og i første omgang kikke og fiske efter gedder. – Gedderne så jeg ikke noget til i første omgang…. Men pludselig lagde vinden sig, og jeg havde fiske mulighed til en ringende ørred i den rigtige kaliber. Satte en Nelson Caddis på forfanget og fik i andet kast, ørreden til at tage fluen med stor aggressivitet… Det blev til at kort udløb. Men antagelig havde jeg ikke styr på løslinen, (lidt rusten efter den lange køretur?) hvilken resulterede i et sprunget forfang….
Så på vejen tilbage en ælling blive nappet af en gedde og sluttede dagen med hygge omkring bålet.
Inden længe ankom Bjarne, godt opstemt efter den lange driftur nedstrøms til lejren. Fangstresultatet var 5 ørreder på mellem 40 og 50 cm.
Søndag - nu skal der fiskes!
Vejret er slået om og vi vågnede op til masser af irriterende knot… Besluttede mig for at fiske nedstrøms lejren og tage den lange tur ned til dæmningen ved kraftværket. En tur på omkring fem kilometer, i vel og mærket strømsvagt vand. Medbragte grej og fluer til ”lidt tørt” og til gedder!
Lagde ud med at fange en ørred på omkring 40 cm. i strygget nedstrøms campen. Få minutter efter var det en + 50 cm. stalling, der steg til tørfluen. Endnu en stalling eller blåmand måtte ind og vende. På overfladen var der vårfluer, forskellige døgnfluer (Vulgate og BWO), ligeledes var der en del forskellige slags slørvinger -alle i store mængder i forhold hvad vi er vant til her i Danmark. Sluttede denne del af fiskeriet med endnu en god ørred.
Nedstrøms "det sidste stryg" bliver elvvandet som følge af opstemningen langt mere roligt og søaktigt.
Nu gælder det gedderne!
Har sat en geddeflue, som jeg har fået af Thomas på forfanget. Efter mindre end en halv times fiskeri hugger den første gedde - et muskelbundtm, der med sin kraft sætter grejet på optimal belastning. Efter en god fight kan jeg lande og genudsætte en ca. 7 kilo tung Rena gedde.

Det bliver til yderligere 7 gedder inden jeg om eftermiddagen kan trække både på land ved P-pladsen og afvente afhentningen.
Ivar, Bjarne, Thomas og Ole valgte at fiske stallinger i Glomma. Alle fik her fisk, hvilken betød opstemthed og fisk til aften.
Resten af dagen og aftenen stod på råhygge i regnvejr under presenningen, der var opsat i forlængelse af Bjarnes bil.
Slutteligt kom Staffan Lindstrøm forbi for en snak og lidt kaste demo.
Mandag - nu er vi her!
Vågner til den velkendte lyd af regndråber på bilens bliktag – en meget bekendt lyd, kendt fra mange tidligere ture til Norge….Vejreudsigten lyder på fortsat regn, og vi beslutter at omgrupperer lejren, således at bilerne køres sammen omkring Harald Nyborg presningen der er spændt ud over bagpartiet på Bjarnes bil… Nu kan vi være sociale uden at blive våde!

Besluttede, at give gedderne nedstrøms lejren endnu et sats. Det samme valgte Thomas og Ivar. Inden det nåede så langt skulle tørfluen dog præsenteres i strømmen med det resultat, at en 55 – 60 cm. stalling måtte en tur ind omkring båd og net, inden den obligatoriske genudsætningen. (der er etableret regler der betyder at vildfisk over 40 cm skal genudsættes, - en rigtig fornuftig beslutning).
I det lave og stille vand lagde jeg ud med en gedde på ca. tre kilo. Efter endnu et par kast efter ramte fluen stangen, der knækkede lige under topøjet. Sendte med det samme en venlig tange til Sage’s garanti .
Fangede i alt tre gedder inden jeg returnerede forbi Thomas, der var mand for dagens flottes gedde på ca. syv kilo.
Vel hjemme i campen kunne vi nyde synet af en 50 cm ørred, der lidt opstrøms lejren ”head & tailede” slørvinger. – ”Det er din fisk”, sagde jeg til Thomas, som straks greb stangen. Ørreden fik mange præsentationer uden at ta’ fluen… Jeg fik da også solgt et par af Bjarnes Flexi Strippere til et par nordmænd inden Thomas opgav og overlod fisken til mig. Og jo… I mit andet kast tog ørreden fluen,,, og et udløb inden krogen mistede sit greb.
Havde efterfølgende en god snak og demo med Thomas, som blev indprentet vigtigheden af en perfekt præsentation og et godt drev for fluen.
Efterfølgende blev Thomas forfang og line justeret, og en stalling, der længe havde vist sin tilstedeværelse lige uden for lejren blev fanget og genudsat.
Efter en god gang grillede pølser og røget stalling (efter store anstrengelser lykkedes det at få tændt det våde bål), gik det meste af aftenen med at sidde i pontonbåden og vente på ringende fisk.
Tirsdag - godt igang!
Så er regnen drevet over og vi vågner ved at solen varmer os ud af soveposer og telt.
Planen for dagen er et drift i fra Hængebroen og til campen– en strækning på omkring 20 kilometer, hvor elven dog de fleste steder løber roligt, men hvor der også skal passeres fire mindre fosser.
Med solen højt på himlen var det en fornøjelse, at lade sig føre med strømmen og præsenterer fluen på de gode pladser, gerne tæt på land. Selv om ørrederne og stallingerne ikke denne dag var specielt samarbejdsvillige, var der dog flere fisk til alle. Havde selv syv ørreder i nettet, bl.a. en godt fightende skønhed på næsten 50 cm., der i et udløb næsten nåede den anden elvside.
Tror hele holdet vil huske denne dag som enestående, eller rettere som en dag vi aldrig vil glemme. – Da vi kl. 20.30 tiden var tilbage i lejren, var alle meget trætte og sultne! Kartoffel, tarteletfyld og røget stallinger gled hurtigt ned.
Mens bålet brændte allerbedst dukkede OT (Glommaguiden) op. Det blev til en god snak om Rena, fiskene, Bjarnes fine splitcanestænger og meget andet.
Onsdag - potente Glomma!
Efter konferencen over morgenkaffen blev der hurtigt opnået enighed om, at jeg sammen med Bjarne og Thomas skulle drifte en tur ned af Glomma.
Ivar og Ole valgte at vadefiske, ligeledes i Glomma.
Efter en provianteringstur til Rena, gik turen godt 15 kilometer nordpå langs Glommas østside. Ved Steinvik broen blev pontonbådene søsættes for et drift retur til pladsen hvor Glomma og Rena løber sammen. Strækningen består af stille dybe partier, raske stryg, strømrender og småøer.
Jeg fisker ved at ligge omkring 15 meter fra bredden og herfra placerer tørfluen på ørredens standpladser, oftest tættest på bredden.
Ud over af vi ”flyder” gennem den smukkeste natur, fangede vi hver omkring 10 ørreder og det samme antal stallinger – alle i mindre størrelse dvs. op til 35 cm. Desværre er der kun få insekter på vandet. Vi ser også kun få fisk ringe…
Da vi når det sølignende området opstrøms Rena bytter jeg tørfluen ud med en hareuldsnymfe. Inden længe fanger jeg turens første og måske eneste helt!
Da Ivar og Ole kommer for at hente os, kan de berette om et fint vadefiskeri, der fiskemæssigt havde ligget helt på højde med os, der havde fisket fra pontonbådene.
Aftenen gik med, potatmos, norske hakkebøffer, lidt rødvin og en pilsner.
Havde håbet på lidt overfladeaktivitet omkring solnedgang. Desværre var Rena som støvsuget for insekter og ringende fisk.
Inden jeg falder i søvn kæmper jeg med myggene der er specielt glade for mit blod i år. ;ærker også stikkene på min højre balle som bare klør og klør!
Torsdag -sidste fiskedag i Rena
Beslutter at vi vil bruge vores sidste dag på den lange drifttur fra Hængebroen til campen, vi har etableret lige nedstrøms den gamle Holmbo Camping.
Vi er klar i bådene omkring middag og igen er solen frit fremme! Vandtemperaturen måler vi til 14 gr., lidt i overkanten efter manges mening.
Fiskeriet starter lidt forsigtigt og vi ser kun få fisk i overfladen. Ivar lægger ud med en ørre på omkring 35 cm. Bjarne eksperimenterer lidt med fisketeknikken – dog uden held….
Jeg fanger et par småørreder og ser pludselig en flok stallinger i et riflet bagvand. Får fluen kastet, og kroger med det samme en 40 cm. stalling. Vandet er lavt, så jeg stopper pontonbåden med fødderne for at kunne fiske lidt mere til de ringende stallinger. Et par minutter efter ankommer Bjarne. Et par fisk ringer, men ingen er åbenbart længere interesseret i fluen længere.
Snart er vi på vej nedstrøms igen. Under nogle træer på skyggesiden ser jeg en ørred der ringer regelmæssigt. Jeg ror pontonbåden ind til land, og langsomt og forsigtigt op mod den ringende fisk. Bjarne, der vil tage lidt billeder, følger forsigtigt med…
Første kast – fluen sætter sig en gren. Nyt forfang, ny flue…. En CDC BWO #16 bliver lagt til rette. Ørreden er med på legen og ta'r fluen, dog uden at hænge ordentligt ved.
Vi drifter igen nedstrøms og min flue er nu udskiftet til min favorit søge/stimulater flue: En Nelson Caddis # 13. Det bliver til en del ørreder på op til 40 cm., mens Bjarne, Ivar, Thomas og Ole ikke har mange tilbud.
Efter nogle gode pølsemader og en elv-kølig pilsner, må jeg udleverer Nelson Caddis til vennerne. Og ganske rigtigt: I første efterfølgende kast resulterer fluebyttet i, at Thomas fanger dagens første ørred…
Under kanten mellem nogle store sten ser jeg pludseligt en større fisk tage min flue. I det samme sætter ørreden i en serie spring og hidsige udløb. Det er en voksen fisk! Efter flere udløb, side rusk og spring, kan jeg godt 50 meter længere nedstrøms lægge an til landingen af den store ørred. Oplever her det pudsige, at mit forgang peger den ene vej, mens jeg den anden vej ser en ørred på samme størrelse som den der sidder på min flue. Åbenbart er der en artsfælle der følger med…
Får kaldt Thomas til og få taget et par billeder af skønheden på + 55 cm. Driver videre og fanger et par 35 cm. ørreder, inden jeg foran en stor sten, ser en stor ørredmund inhalerer min flue. Endnu en + 50 cm. ørred kan jeg lande og genudsættes. Næppe er jeg kommet i gang igen før der igen er bud efter fluen.
Flere ørreder kommer til, og jeg kan, mens jeg ror den sidste kilometer retur til lejren og resten af det sultne hold (maden ligger i min bil, der først skal hentes ved Hængebroen) se tilbage på noget af det bedste tørflue blindfiskeri jeg hidtil har oplevet. Har i løbet af dagen fanget fem plus 50 cm. ørreder og godt femten med et snit på 35 til 40 cm. Alle fiskene er taget på samme flue: En Nelson Caddis størrelse 13.
Fredag - mod det salte!
Oslo Fjorden ved Moos. På vejen mod syd besøgte vi Jagt, Fiske og Skovbrugsmuseet i Elverum, som altid har nogle spændende udstillinger.

Kørte direkte til en plads som Tore Rydgren havde indkodet på GPS’en. Hyggede os med restespisning (alt godt i gryden) – og mon ikke Ole Jakobsen tryllede en flaske Amarone frem til lejligheden. – Stod op kl. 03.30, men blev dog lidt forsinket af en heftig byge. Havde håbet på havaborrer, der efter sigende skulle findes på lokaliteten, men så intet til disse spændende fisk. Fangede dog 3 makrel, 3 hornfisk og en mindre ørred. Mødte også to nordmænd, der havde spændt en påhængsmotor på deres pontonbåde. Ivar der valgte at bruge morgenen i soveposen, tog ud, da vi kom ind ved ti-tiden. Fiskene var imidlertid nu væk!
Resume
På trods af, at jeg glemt en flueæske med omkring 200 nybundne tørfluer og nymfer, min oplader til kameraet, og at jeg blev godt stukket godt igennem af myg, var det en rigtig god tur i selskab med gode hyggelige venner. Har regnet ud, at jeg drevet og fisket fra i pontonbåden godt 60 kilometer i Rena og Glomme. Oplevelsen og fiskeriet har været enestående og jeg har aldrig tidligere fanget så mange store fisk på kun en uge. Artsmæssigt blev til ørred, stalling, gedde, helt og i Oslofjorden makrel, hornfisk og havørred. Specielt driftfiskeriet i pontonbåden, som bragte os til områder der er umulige at fiske fra land, rolige elvstrækninger og skummende fosser må kræve en gentagelse. Vi ses i uge 28 2009!

Se flere billeder her


Ingen kommentarer: